load icon
Kvalitets malerier

Kvalitets malerier

Det kan være du synes, det er et mærkeligt spørgsmål. Fordi selvfølgeligt skal dit maleri være i en ordentlig kvalitet. Men kvaliteten af et maleri, og de materialer det er produceret af, er ikke altid umiddelbar lige sådan at vurdere. Hvis ikke du har en stor erfaring med at se på og købe kunst. Det er utroligt ærgerligt at købe et malerier, du har forelsket dig i. For efter et par år at opdage, at farverne er blevet matte, at blindrammen buer ud fra væggen, eller at lærredet hænger uden mulighed for efterspænding. Der er 4 forskellige faktorer, som har betydning for maleriets kvalitet og holdbarhed. Kompositionen, kvaliteten af lærredet, kvaliteten af blinderammen, samt kvaliteten af malingen der er anvendt i processen.

 

Kompositionen

Et maleri, der er lavet af en professionel kunstner, vil have en homogen komposition. Hvor der er taget hensyn til ALLE områder og detaljer af kunstværket. Også de områder, der ikke lige umiddelbart er i fokus, har fået opmærksomhed. Så de komplementerer værkets centrale dele. Resultat er en helstøbt oplevelse med masser af dybde og interessante detaljer. Det betyder at værket er langtidsholdbart, og selv efter mange år vil give dig glæde og inspiration. Jo længere du har ejet et maleri, jo mere kigger du på det. Og derfor vil fejl eller mangler i kompositionen blive opdaget af dig på et tidspunkt. Så det er bedre du bruger tid på en grundig gennemgang af maleriet, inden du køber det.

 

Kvaliteten af lærredet

Lærredet bør være i en god kvalitet. Det kan være i hør, bomuld eller bomuld polyester mix. Forskellen mellem de 3 lærredstyper er, at hør har en finere, glattere tråd der betyder at vævningen er tættere. Det er derfor bedste egnet i situationer, hvor kunstneren vil vise meget små realistiske detaljer af landskaber og mennesker. Bomuld er generelt billigere end hør, og det har en grovere tråd, der giver et lærred med en mere grov struktur i vævningen. Polyester er oprindeligt startet som en billigere version af bomuld. Det har – lidt uretfærdigt – fået et dårligt ry, som billigprodukt. Det er det ikke kun i dag, hvor polyester lærreder også findes i en høj kvalitet. Fordelen ved polyester er, at det er meget stærkt og uelastisk. Og det udvider og trækker sig ikke sammen som naturfibre gør, når de bliver udsat for svingninger i temperatur og luftfugtighed.


Hvad der er meget vigtigere end hvilken fiber der er anvendt, er at det er vævet meget tæt samt at tråden er homogen i tykkelsen. Derfor er det godt med en høj lærredsvægt – typiske bliver den målt i gram/kvadratmeter. Og lærredet må meget gerne have en vægt på minimum 400 g/m2. Jo større maleriet er, jo vigtigere er det med en høj lærredsvægt.

 

Kvaliteten af blindrammen

Blindrammen skal først og fremmest sørge for, at lærredet er spændt tilstrækkeligt ud. Så det ikke hænger løst og kan bevæge sig frem og tilbage. Og så skal blindrammen udgøre en stabil ramme der gør at maleriet hænger pænt lige på væggen. Den bedste måde at sikre det på, er ved at anvende europæisk stavlimet knastfrit fyrtræ. Så undgår man rammer der buer og lærreder der hænger. Spørg evt. kunstneren om, hvor vedkommende køber sine opspændte lærreder henne, og kig også selv bag på malerierne.

 

Kvaliteten af malingen

Når det kommer til kvaliteten af den maling der er brugt ved produktionen af maleriet, så er det for det første vigtigt, at der kun er anvendt maling specielt produceret til formålet. Og ikke maling der er beregnet til anden brug, som f.eks. vægmaling, murmaling eller bilmaling. Kunstnermaling er lavet med nogle helt specielle egneskaber, der gør, at kunstværkerne holder i mange år, at farverne indeholder en pigmentering der ikke blegner på grund af UV-stråler, at malingen har en høj elasticitet så det ikke slår revner og at farverne har en stor transparens, hvilket giver værkerne dybde uden at de taber farvegengivelsesevnen. Spørg kunstneren direkte hvilke malingsmærker vedkommende bruger. De bedste mærker er IKKE billige, men de giver også malerierne ekstra værdi. Næsten alle mærker der laver kunstnermaling har en kunstner- og en studiekvalitet. Og der kan være stor forskelle mellem dem.

 

Kvaliteten af toplak

Maleriet er blevet forseglet og beskyttet af en topla, som er specielt fremstillet til formålet og har en UV beskyttelse. En toplak beskytter værket mod, at farverne bliver udbleget og overfladen langsomt nedbrudt af urenheder i luften. Og så giver det også en homogen overflade, der udligner de forskelle der er i farvernes blank- og mathed. Når der er en lakforsegling på maleriet, så letter det også rengøringen. Da skidt og snavs sidder ovenpå lakken, og ikke trænger ind i malingen. Næsten alle producenter af maling fører også et brede udvalg af lakker. Det kan være med mat, satin eller blank finish, alt efter hvad kunstneren vil opnå med lakken. Mat lak dæmper farverne, og blank lak fremhæver farverne. Selve påføringen sker enten med pensel eller spray.

 

Maleriophæng

Det er vigtig at maleriet er monteret med stabile metal-beslag og skruer i en ordentlig kvalitet bag på. Og at der afsluttende er monteret en metal-wire af en god kvalitet. Så er du sikker på, at maleriet bliver hængene på væggen hvor det skal. Se alle vores maleriophæng her.

 

Opsummering

Samlet set, så kræver det en grundig gennemgang af et maleri, hvis du vil være sikker på at kvaliteten er i orden, og du derfor får glæde af maleriet mange år fremover.

 

Huskeliste

- Kompositionen er gennemtænkt og veludført
- Lærredet er i en god kvalitet med minimum 400 g/m2
- Blindrammen er lavet af stavlimet fyrtræ (gerne nordisk fyr)
- Malingen der er brugt i processen er af kunstnerkvalitet med høj pigmentering
- Der er lagt en toplak på af kunstnerkvalitet
- Beslag, skruer og wire er i metal og har en solid kvalitet
Del